Motivasjonstips – trening

· Just do it ·

Det er ikke alltid like enkelt å holde motivasjonen oppe, spesielt ikke når det kommer til trening. Motivasjonen kan være på topp i enkelte perioder og ikke tilstedet i andre. Akkurat dette gjelder oss alle, så jeg tenkte derfor at jeg skulle lage en liten liste med noen motivasjonsråd. Selv kan jeg hvertfall ha godt av å lese en sånn liste innimellom, om motivasjonen ikke er på topp. Tidligere kunne jeg finne 50 «gode» unnskyldninger for å ikke dra på trening eller gå ut å løpe. «Jeg har ikke tid, tar det i morgen» var min favoritt unnskyldning som jeg gjerne benyttet meg av.

thumbnail_dsc_1793

I dag har treningen blitt en stor del av min hverdag. I enkelte perioder kan jeg føle at treningssenteret er mitt «andre hjem» og at dagen virkelig ikke er den samme uten en sikkelig treningsøkt. Nå gruer jeg meg aldri til å dra ned på trening, tvertimot gleder jeg meg faktisk. Selve økten kan være både hard og kjempe slitsom der og da, men mestring og gjennomføringsfølelsen etter en treningsøkt er helt ubeskrivelig. Faktisk føler jeg meg fort daff og sliten om jeg ikke får trent på en stund. Trening gir så mye glede og energi, det er det ingen tvil om.

  1. Tenk tilbake på hvorfor du startet? Når det kommer til trening burde dette i seg selv gi deg nok motivasjon til å fortsette.  «When you feel like quitting, think about why you started?«
  1. Husk at litt trening er bedre enn ingen trening! Det at man er for sliten til å dra på trening er sjeldent en god unnskyldning. Når du først kommer deg på trening vil du få masse energi både under treningen og etter økta. Jeg kan også garantere at du mest sansynlig vil føle deg bedre. De dagene hvor alt er et ork, er de dagene jeg virkelig trenger trening mest. Dørstokkmila kan være uendelig lang, men med viljestyrke er den lett å overvinne. Bestem deg! Trener du før du legger deg, vil kroppen være naturlig sliten noe som igjen kan resultere til at du sover enda bedre. Vinn vinn sier nå jeg! «You can`t get much done in life if you only work on the days you feel good?»
    «
    The only bad workout is the one that you didn`t do?«
  1. Selv om det kan være hardt å forestille seg i starten: Trener du ofte, vil du savne det når du ikke får trent. I de periodene jeg ikke får trent, savner jeg det virkelig. Det er akkurat som noe mangler, samtidig som ikke formen er helt på topp. Trening gjør deg glad, frisk og gir mye energi. Kroppen er laget for å brukes, så hva venter du på? «You`re only ONE WORKOUT away from a GOOD MOOD
  1. Når resultatene du ønsker begynner å vise seg, er all tiden du har lagt i treningen virkelig verdt det. Målet med treningen er ofte forskjellig fra person til person. Det kan være alt fra å bli sterke,  stramme opp, gå ned i vekt eller klare å løpe en distanse på en angitt tid. Den beste belønningen er når resultatene kommer,  da er det også super motiverende å jobbe videre.  Work for it!  «The only time you should ever look back, is to see how far you`ve come»
  1. Finn en treningsvenn. Det er mye morsommere og enklere å komme seg på trening om du har en avtale med en venn/venninne. Da er det ikke like lett å skulke unna som det ellers ville vært om man trener alene.  Har man en avtale, har man også en slags forpliktelse, noe som virker skjerpene for de fleste av oss. En treningspartner kan også være veldig motiverende og man kan utfordre hverandre.  «Small changes can make a big difference«
  1. Tenk på fremtiden, hvem vil du være og hvordan vil du se ut om 10 år? Husk å ta vare på deg selv, kroppen din skal du ha hele livet. «Take care of your body. It`s the only place you have to live in«
  1. Husk at det ikke kun trening som gir resultatene, kostholdet ditt er en stor og viktig del. De periodene jeg trener mye, er jeg også flinkere til å være bevist på hva jeg putter i munnen. Det er mye lettere og velge sunnere alternativene når man trener, nettopp fordi man har fokus. De periodene jeg ikke trener, føler jeg meg ofte mer slapp. I disse periodene roper også sjokoladen ekstra høyt fra skapet. «Don`t dig your grave with your own knife and fork«
  1. Husk at den eneste du lurer med unnskyldningene dine, er deg selv. Selv om det ikke føles sånn der og da, er det kun deg selv det går utover. Dine valg innen trening og kosthold påvirker i største grad deg selv.  Husk at: «Excusses doesn`t burn calories.»
  1. Husk at: «Good things come to those who work their assess off and never give up.«Dette gjelder også trening på lik linje med andre ting.
  1. Musikk kan være viktig på trening. Lag deg en god spilleliste med sanger som gir deg energi og som gjør at du vil yte det lille ekstra når du er på trening.  Musikken kan virkelig gi deg den siste energi boosten du trenger for å fullføre økten eller repitisjonen.  Musikken er hvertfall helt avgjørende for meg i siste intervalldrag på mølla. «Music in, world off

thumbnail_dsc_1934Jeg håper denne listen kan hjelpe deg til å komme i gang med treningen eller motiverer deg til å fortsette der du er. Du kan vis du vil og jeg heier på akkurat deg! God trening skjønne dere!

Alle bildene er tatt av Charlotte Jursberg

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.