Mine tips til en varig livsstilsendring

Hei fine dere! Etter jeg la lagt ut før og etterbilder av min vektnedgang (på min treningsinstagram @fitnessastrid), har jeg fått en del spørsmål. Derfor har jeg laget et innlegg til dere med mine beste tips for en vektnedgang med fokus på en sunn livsstil. Om man vil ned i vekt eller ei, er det uansett gode tips som det kan være viktig å være bevisst på i hverdagen. Det å gå ned i vekt er ikke vanskelig i seg selv, men man må være bestemt og 100% med i prosessen. Det hjelper ikke være 99% med, fordi det å legge om livsstilen krever viljestyrke og fokus. Man møter flere utfordringer og fristelser man må stå over underveis, det er det ingen tvil om. Det er også viktig å bli bevist over sine egne tanker, hvorfor vil man dette? Reflekter, tenk og bestem deg. Mesteparten sitter faktisk i hode. 🙂

Spis regelmessig. Det tror jeg er mitt absolutt «hotteste» tips. Det er viktig å gi kroppen den næringen og energien den trenger igjennom en dag. Ved å spise regelmessig holder man også forbrenningen igang. Fordel heller maten over flere måltider enn å spise masse på noen få. Jeg pleier å ha noen «faste» tider jeg alltid spiser på, eller jeg prøver å godt jeg kan å få spist på disse måltidene. Det er gjerne frokost  rundt kl 07/08, lunsj kl 12, middag kl 17/18 og kvelds kl 20/21. Innimellom disse hovedmåltidene spiser jeg gjerne mellommåltider rundt kl 10:00 og kl 14/15. Visste du foresten at du har mindre sjanse for å få et stort blodsukkerfall på kvelden om du spiser noe rundt kl 14?

sunt1

Spist variert! Det er viktig å variere maten vi spiser, både for kroppens del og for at vi ikke skal bli matlei. Et variert kosthold gir deg et godt grunnlag for god helse, og bidrar til at du får i deg næringsstoffene du trenger. Jeg spiser mye «rene» produkter som blant annet fisk og kylling, sammen med grønnsaker/salat og potet/pasta/ris.

sunt2Husk å unne deg ting du vil ha. Om man ikke skal kunne spise noen ting og holde seg unna alt man liker, blir ikke dette noe hyggelig prosess. Desutten vil man gjerne gjøre varige endringer i sin livsstil. Da er det viktig å ikke sette for strenge grenser for seg selv, ikke tenk at noe er kjempe fy.. Tenk heller at noe er litt mer obs mat, altså mat man er litt mer bevist på. Husk at det handler om mengder. Jeg kan spise absolutt hva jeg vil og trives veldig godt med det. Sjokolade er foreksempel noe jeg bare MÅ HA mmm.

Kutt ut unødvendig sukker i hverdagen. Unødvendig sukker er tomme kalorier som ikke gir kroppen noen verdens ting. Prøv så godt du kan å fjerne ting med unødvendig sukker i hverdagen, som foreksempel brusen til maten. Lag deg heller en kosedag i uken hvor du kan spise litt godis og drikke brus. Det handler ikke om at man aldri skal kunne spise unødvendig sukker igjen, men det er viktig å begrense det. Jeg har en dag jeg pleier å kose meg på og jeg merker at jeg setter mye mer pris på det jeg koser meg med når jeg faktisk gjør det. Det er også deilig å ikke være «avhengig» av sukker lenger, da blir man ikke så fysen. Et tips er å ikke ha unødvendig sukker som godteri i huset før dagen man faktisk skal kose seg med det. Har man det ikke, så spiser man det heller ikke.

Drikk vann! Vannet er godt for kropp og sinn. Visste du blant annet at vannet transporterer næringsstoffene rundt i kroppen og bidrar til å rense ut avfallstoffene? Optimalt bør man drikker minst 2 liter vann om dagen. Jeg pleier å fylle en flaske som jeg tar med meg rundt, dette er fordi jeg synes det er lettere å drikke av flaska enn å drikke mange glass. Dette er veldig individuelt, så gjør det som passer deg best.

Kom deg ut på tur eller gå på trening. Det å bevege seg er viktig. Om du ikke er en person som elsker å løpe eller oppholde deg på treningssenteret, så må du ikke det. Kom deg ut i frisk luft å gå en tur. Det er utrolig hvor god effekt en rask tur kan ha. Vi har 1440 minutter i løpet av et døgn, minst 30 minutter av døgnet kan du vel sette av til en liten økt? Man trenger heller ikke trene hverdag, prøv deg frem med hva du trives med. Kanskje du klarer å holde på 2-3 dager i løpet av uken.

aktivitet

Dette er noen av mine tips, håper dere synes det var litt nyttig. Ha en super dag videre alle fine! ♥

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.