10 tips for å komme i gang etter ferien

Nå som sommerferien snart er over, vil de fleste av oss gjerne komme tilbake til rutiner og hverdag. Det er ikke alltid motivasjonen er på topp og innimellom blir ting sett på mer på som et ork. Jeg har laget en liten liste med noen punkter som kan gjøre det litt lettere å komme i gang med treningen, enten du skal starte å trene eller fortsette der du slapp før ferien startet.

1. Rens ut ting du vet du ikke skal ha og fyll opp kjøleskapet med masse sunn og god mat. Gå gjerne amok i frukt og grønt avdelingen, her kan du finne mange gode fristelser som kan bidra til et bedre kosthold. Her er det også mye du kan kose deg med og som kan dempe søtsuget som frukt og bær.
2. Lag deg en ukesplan for hva du skal trene og når. Hvis du setter av tid til øktene dine i uken, så er det mye større sansynlighet for at du faktisk gjennomfører dem. Ofte er det deilig å ha planlagt hva man skal gjøre når, så er det igrunn bare å følge planen man har lagt opp.
3. Det kan også være smart å lage en plan over ukens middager. Har du en plan på hva som skal spises når, trenger du ikke gå i butikken så ofte. Dette gjør at det er mindre sannsynlighet for at du handler ting du ikke skal ha og det blir i tilegg mer økonomisk! Vent gjerne med å kjøpe helgekosen til dagen det skal nytes. Har du ikke fristelser i hus, spiser du dem heller ikke. Jeg pleier å planlegge både trening og middager på søndagen, på denne måten får jeg også en god oversikt over uken jeg skal inn i.

4. Bruk litt tid på å lage en sikkelig spilleliste med musikk du kan ha på trening. Det er ingen hemmelighet at god musikk kan gjøre trening lettere. Finn sanger som motiverer deg til å gi det lille ekstra og som er fulle av energi.
5. Sett deg et hovedmål og delmål for å komme dit du vil. Det kan foreksempel være mål innen trening eller innen kosthold. Egentlig kan det gjelde hva som helst! Kanskje vil du ha mål om å klare x antall økter i uken, øke x antall kilo eller gå ned i vekt? Alt er mulig, men det trengs ofte en plan. Alle mål er mulig å oppnå om du ønsker det sterkt nok og er villig til å gjøre det som skal til! Føler du at målet er langt unna, er det enda viktigere med delmål enn noen gang. Når du oppfyller delmålene dine er du jo faktisk nærmere hovedmålet ditt enn noen gang, det er veldig motiverende. Dette er en teknikk jeg bruker ofte og det er SÅ DEILIG når jeg når et delmål, det gir mestringsfølelse deluxe! Samtidig som jeg vet at jeg er enda nærmere å oppnå det jeg ønsker. Husk å ha fokus på mestring og bruk den tiden du trenger påveien, ting tar ofte tid. Belønn gjerne deg selv underveis. Kanskje du kan kjøpe noe du har lyst på/gjør noe du har lyst til når du når hovedmålet ditt, eventuelt delmål.
6. Kjøp deg noe nytt og friskt treningstøy! Det gir motivasjon til å dra på trening, samtidig som det alltid er gøy med noe nytt. Kjøp gjerne treningstøy i sterke og fine farger.
7. Kom deg ut å gå turer! Vi har så godt å bevege oss og ha en aktiv hverdag. Visste du at det er anbefalt å gå minst 10 000 skritt hverdag og at turgåing gir flere helsefordeler? Det gir blant annet fordelene som bedre humør, bedre søvn, minsker risikoen for livsstilsykdommer som diabetes type 2, brystkreft, tarmkreft og demens, gir deg mer kontroll over vekta og bidrar til å holde hjerte og kar systemet ved like fordi hjerte pumper blodet raskere igjennom kroppen. Det er faktisk veldig morsomt å holde øye med hvor mange skritt man går i løpet av en dag, så invister gjerne i en skrittteller! Jeg tror det er sunt å bli bevisst på hvor mye man faktisk beveger seg i hverdagen. 10 000 skritt er overkommelig for de fleste av oss, men det kreves kanskje at man går en tur om dagen. Finn gjerne en venn/venninne, ta på skoene og gå tur. Du trenger ikke legge inn en tung treningsøkt hverdag, ta på deg skoene det gjør også godt for kropp å sjel!
8. Husk å fokusere på de gode sidene ved deg selv. Du er flott, akkurat som du er. Endringer er mulig å få til, men det er viktig at du aksepterer deg selv akkurat som du er under prosessen. Det kommer ikke no godt ut av å snakke deg selv ned. Løft deg selv opp, skryt av deg selv og være fornøyd med egen innsats. Fokuser på mestring og alt du får til, fremfor det du ikke får til! Husk at alle forbedringer er en seier.
9. Finn en motivasjon, noe som er viktig for deg. Jeg bruker bilder av meg selv, som jeg har tatt underveis i min prosess. Dette synes jeg er veldig motiverende. Jeg synes det er gøy å se hvor mye kroppen kan forandre seg med enkle grep. Motivasjonen kan også være andre ting, som å bedre helsa eller kanskje klare å gjennomføre et løp. Du vet selv hva som er viktig og hva som motiverer deg.
10. Finn deg en treningspartner. Det er alltid lettere når man er fler! Det er også veldig greit å ha avtaler med noen som du vet venter på deg. IKKE MINST, finn en aktivitet du trives med og ha det gøy!

Bestem deg for at du skal nå dine mål. Jeg vet DU klarer det og heier på deg.

13883720_10209103476957375_71732209_n

You may also like

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.